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Exhibition:Glauer Joie De Vivre, powered by Christian Ganzenberg, Fructa Space, Munich, 2019

 

Glauer Joie de Vivre. This exhibition is a feeling. A moment when dopamine begins to dance, and we fall prey to euphoria. In this state of immediate presence, the mutual proximity of everything can hardly be endured, let alone be distinguished. When we try to remember moments of loving life, of joie de vivre, we don’t quite succeed, as memories never quite do it justice. In his quest to capture this sensation, Marius Glauer dedicated himself to his archive and extended his tentacles in the search for photographic-biographical source material. On the façade of the house we encounter three young men. Three Horses. Billboard-sized Glauer stands next to two friends on a beach in Madagascar. The picture seems contrived, almost conscious of a possible future significance. Naïvely boisterous, with hopes, dreams, faith and doubt. It seems as if everything is there in potential, but nothing has yet taken form. Glauer reflects a past observation, we observe this observation of an observation. According to Luhmann, such second-order observations are no longer about the What, but about the How. And this How is found in the materiality and the sculptural gesture of the installation. On slightly sagging, translucent mesh, the reproduction of the image appears like the abstraction of a memory. We look at a past vision of the future, and the perforation allows the image to breathe and memories to come to life again. Behind this membrane, in the colorful shimmer of Three Horses, the installation Dreams and Memories takes up the space. It consists of a hanging PVC foil and the eponymous photograph Joie de Vivre. Colors blend into each other, motifs expand and retreat, oscillating between two- and three-dimensionality. Georgia O’Keefe meets Jeff Koons. Our eyes try to sort out the surfaces, to uncover layers of meaning. The brilliant focus of the flowing nail polish is refracted in the spherical veil of the orchid blossom. Nature and artificiality. A brief hesitation. A feeling arises. Memory or hallucination? The effable and the sensation dissolve in a breath of euphoria. Another flower can be found on the opposite wall. Pink, falling, in the eye of the hurricane. Anima. The shiny silvery bag becomes the animus, the silvery wave to whirl our flower around, to pirouette. An abundance of dopamine and serotonin. Dark Blossom Margiela captures this moment of flow. The ephemeral material assemblage mutates into a still life. Refractions of light become hyperreal effects. Scale is called into question. We divine the outlines of the artist’s demonic hands. We stagger within a visual ballad. Champagne. Glasses chink. Clink. Marius Glauer (*1983, Oslo, Norway) is an artist living in Berlin. He studied at the Parsons New School for Art and Design in New York and completed his studies at the UdK Berlin as a master student of Josephine Pryde. His works have been shown at Addsdonna, Chicago; Heit, Berlin; Kunstnernes Hus, Oslo, and the Daimler Art Collection, Berlin. In 2010, Marius Glauer – together with Gernot Seeliger – co-founded the artist-run space Heit, Berlin and organized numerous exhibitions until 2017.

 

 

Glauer Joie de Vivre. Diese Ausstellung ist ein Gefühl. Ein Moment, in dem das Dopamin zu tanzen beginnt, wir der Euphorie verfallen. In diesem Zustand unmittelbarer Gegenwart liegt alles so nah beieinander, dass es kaum auszuhalten, geschweige denn auseinanderzuhalten ist. Versuchen wir uns an Momente der Lebensfreude zu erinnern, gelingt das nur bedingt, denn Erinnerungen treffen nie den Punkt. Auf der Suche diese Empfindung zu fassen, hat sich Marius Glauer seinem Archiv gewidmet und seine Tentakel nach foto-biografischem Quellenmaterial ausgefahren.

Auf der Fassade des Hauses begegnen uns drei junge Männer. Three Horses. Billboard-groß steht Glauer neben zwei Freunden an einem Strand in Madagaskar. Das Bild wirkt gestellt, als hätte es die Vorahnung gegeben, dass es eines Tages bedeutend werden könnte. Naive Unbändigkeit, Hoffnungen, Träume, Glaube und Zweifel. Alles scheint hier schon angelegt zu sein, aber nichts ist ausformuliert. Glauer reflektiert eine vergangene Beobachtung, wir beobachten diese Beobachtung der Beobachtung. Nach Luhmann geht es bei solchen Beobachtungen zweiter Ordnung nicht mehr um das Was, sondern um das Wie. Und dieses Wie findet sich in Materialität und skulpturaler Geste der Installation. Auf einem leicht durchhängenden, transluzenten Mesh wirkt die Reproduktion des Bildes wie die Abstraktion einer Erinnerung. Wir betrachten eine vergangene Zukunftsvorstellung und die Perforation lässt das Bild atmen, Erinnerungen aufleben.

Hinter dieser Membran finden wir im farbigen Schimmer von Three Horses die raumgreifende Installation Dreams and Memories, die aus einer hängenden PVC-Folie und der titelgebenden Fotografie Joie de Vivre besteht. Farben verlaufen ineinander, die Motive dehnen sich aus und ziehen sich wieder zurück, gleiten zwischen Zwei- und Dreidimensionalität. Georgia O’Keefe meets Jeff Koons. Unsere Augen versuchen die Oberflächen zu sortieren, Sinnschichten freizulegen. Die brillante Schärfe des rinnenden Nagellacks bricht sich im sphärischen Schleier der Orchideenblüte. Natur und Künstlichkeit. Kurzes Innehalten. Ein Gefühl kommt auf. Erinnerung oder Halluzination? Doch das Benennbare, das Empfinden zerstäubt in einem Hauch von Euphorie.

Auf der gegenüberliegenden Wand findet sich eine weitere Blüte. Rosa, fallend, im Auge des Orkans. Anima. Die glänzend silbrige Tasche wird zum Animus, zur silbrigen Welle, die unsere Blüte umherwirbelt und Pirouetten tanzt. Ein Überschuss an Dopamin und Serotonin. Dark Blossom Margiela fixiert diesen Flow-Moment. Die ephemere Materialassemblage mutiert zu einem Stillleben. Lichtbrechungen werden zu hyperrealen Effekten. Maßstäblichkeit wird in Frage gestellt. Schemenhaft erahnen wir die dämonischen Hände des Künstlers. Wir taumeln in einer visuellen Ballade. Champagner. Gläser stoßen aneinander. Kling.

Marius Glauer (*1983, Oslo, Norwegen) ist ein in Berlin lebender Künstler. Er studierte an der Parsons New School for Art and Design in New York und schloss sein Studium an der UdK Berlin als Meisterschüler von Josephyn Pryde ab. Seine Arbeiten wurden u. a. bei Addsdonna, Chicago; Heit, Berlin; Kunstnernes Hus, Oslo, und bei der Daimler Art Collection, Berlin, gezeigt. 2010 hat Marius Glauer – zusammen mit Gernot Seeliger – den artist-run space Heit, Berlin, mitbegründet und bis 2017 zahlreiche Ausstellungen organisiert.

 

Artworks:
Dreams & Memories, 2019

Vinyl, dig. c-print, artist frame, museum glass
450 x 400 x 300 cm
Unique work

Joie De Vivre (1), 2019

Dig. c-print, artist frame, museum glass
145 x 116 cm
Edition 3 + 1AP

Joie De Vivre (2), 2019

Dig. c-print, artist frame, museum glass
70 x 100 cm
Edition 3 + 1AP

Dark Blossom Margiela, 2019

Dig. c-print, artist frame, museum glass
172 x 124 cm
Edition 3 + 1AP

Three Horses, 2019

Vinyl coated mesh, cord
350 x 490 cm
Unique work